U srednjim školama u Hrvatskoj je sve popularniji nastavni predmet ŠIZ – predmet bez sadržaja ali po mjeri mladih
Srednjoškolski sistem u Hrvatskoj je bogatiji za jedan izborni nastavni predmet – Škola i zajednica (ŠiZ) koji učenicima pruža jedinstveno, inovativno i sadržajno odgojno-obrazovno iskustvo, a provodi se od školske 2022/2023. Program je izrađen u saradnji Sveučilišta u Rijeci, Instituta za društvena istraživanja u Zagrebu te Prve riječke hrvatske gimnazije.
Metodologija je bazirana na uspostavljanju intenzivne saradnje i povjerenja učenika/ca sa lokalnom zajednicom uz moderaciju nastavnika. Tokom jedne školske godine, u okviru ŠiZ-a, učenici učestvuju u struktuiranim aktivnostima podučavanja i učenja usmjerenih ka prepoznavanju, analiziranju i kritičkom promišljanju složenog procesa povezivanja uzroka, posljedica, pokazatelja određenih pojava i problema u njihovoj lokalnoj zajednici.
Predmet Škola i zajednica predviđen je za učenike drugih i trećih razreda gimnazijskih i strukovnih srednjoškolskih programa bez izuzetka, a kurikulum predviđa 70 sati rada godišnje.
Na konferenciji „Djeca i nastavnici kao graditelji mira“, direktor Instituta za društvena istraživanja Zagreb doc. dr. Boris Jokić, jedan od autora i inicijatora ovog predmeta, istaknuo je kako 70 sati predstavlja samo okvir, ali da nastavnici koji vode ovaj predmet najčešće provode više sati sa učenicima prije svega jer strastveno vjeruju u ideju i žele doprinijeti stvaranju boljeg okruženja za rast i učenje.
Šta je to ŠiZ?
ŠiZ nema nastavni sadržaj ali ima jasno definisane ishode učenja i ciljeve koje treba dosegnuti, što je opisano u Prijedlogu kurikuluma građanskog odgoja i obrazovanja u srednjoj školi koji je objavljen 2021. godine.
„Ako sve škole poŠiZe, i odvaže se da uvedu ovaj izborni predmet u svoj nastavni plan i program, moguće je sanjati o Hrvatskoj kao zemlji aktivnih građana i građanki koji savjesno upravljaju zajedničkim dobrima, pomažu u funkcionisanju zajednice i proaktivno pristupaju problema u svom okruženju. Predmet je utemeljen na principu aktivnog podučavanja i učenja u kojem svi akteri moraju dati svoj doprinos“, navode pokretači ovog programa.
Predmet obuhvata 3 domena: povezanost, djelovanje i dobrobit, u okviru kojih je moguće analizirati i rješavati problem iz bilo koje tematske oblasti. Ali i tematske oblasti su definisane, no nisu limitirane nego nastavno osoblje uz komunikaciju sa učenicima i učenicama može proširiti listu oblasti koje sada obuhvataju: kultura i mediji, fizička aktivnost i sport, zdravlje, demokratija i civilno društvo, migracije, urbanizam i stanovanje, društvena jednakost generacije, ekonomija, okoliš i slobode i ljudska prava.
Kako škole u Hrvatskoj implementiraju ŠiZ?
Da bi škola pristupila programu neophodno je ispuniti nekoliko koraka. Županija odnosno lokalni nivo vlasti, koji je ujedno i suosnivač srednjih škola u Hrvatskoj, moraju dati svoju saglasnost. Saglasnost nije samo formalno potpisan dokument, nego je to obećanje vlasti, škola i zajednice da će zajednički raditi na stvaranju podržavajućeg okruženja za implementaciju ŠiZa, općine se obavezuju da će izdvajati finansijsku podršku za implementaciju predmeta što iznosi oko 1500,00 KM godišnje, da će biti otvoreni za komunikaciju sa učenicima i da će odgovarati i na teška pitanja koja učenici u okviru svog rada mogu postaviti.
Nadalje, lokalna zajednica se mora uključiti, u ovisnosti od teme od zajednice se očekuje da pruži podršku i da doprinos u realizaciji aktivnosti, da sasluša argumente koje učenici predstave i da odgovore na zahtjeve koje učenici traže. Odgovor zajednice ne mora uvijek biti pozitivan, jer ni u društveno – političkom životu Hrvatske odgovori nisu pozitivni niti su često zasnovani na argumentima, ali je važno da postoji dvosmjerna komunikacija i da se njeguje kultura dijaloga koja u obzir uzima sve mehanizme saradnje i komunikacije građana i vlasti, od sastanaka, dopisa, zahtjeva za slobodan pristup informacijama, do prisustva javnim raspravama i skupštinskim sjednicama.
Koliko je škola u Hrvatskoj poŠIZilo?
U Hrvatskoj nije poŠIZilo mnogo škola ali broj od njih 74 govori o značajnoj intenciji i otvorenosti hrvatskih škola ka novom pristupu u obrazovanju gdje nastavnici i učenici zajednički kreiraju sadržaj i uvažavaju vještine potrebne svakom građaninu i cijeloj državi, baveći se pitanjima koja ih zanimaju. U 74 škole aktivno se priključilo 1635 učenika, a 106 nastavnika implementira predmet.
U narednoj školskoj godini se očekuje povećanje broja škola koje su se odlučile za implementaciju ovog izbornog predmeta koji odgaja aktivne i odgovorne građane koji mogu promijeniti svijet, što je dobar razlog da poŠiZimo svi!