U Kaknju je prije tri godine osnovan IRIS (Intelektualni razvoj i socijalizacija), kako bi se u ovoj općini podigao nivo na kojem se radi sa djecom predškolskog uzrasta. Pokretačica IRIS-a Ajla Mušija kaže kako u Kaknju nije bilo mjesta za svu djecu u postojećim vrtićima, pa se zbog toga odlučila da pokrene nešto poput vrtića, ali na poseban način i drugačije.
„Prva razlika je u tome što u IRIS-u u jednoj grupi borave zajedno djeca od 3-6 godina. Tako stariji uče da pomažu mlađima, a mlađa djeca brže savladavaju prepreke i razvijaju sposobnosti uz stariju djecu“, govori Mušija.
Pored svakodnevnih aktivnosti u cilju razvijanja intelektualnih, socijalnih, emocionalnih i drugih sposobnosti kod djece, u IRIS-u se akcent stavlja na toplo, prijateljski nastrojeno i ugodno okruženje za boravak djece. Uz to, posebno je važna orijentacija ove ustanove ka lokalnoj zajednici, gdje se djeca upoznaju sa raznim osobama iz zajednice posjećujući lokalne obrte, institucije i slično.
Tako se priređuju posjete pekarima, frizerima, vatrogascima i drugim članovima zajednice, gdje djeca imaju priliku vidjeti kako izgleda njihovi poslovi i shvatiti koliko su oni vrijedni za zajednicu. Jedan od projekata na koji su posebno ponosni je projekt „25. Novembar“. On traje pet dana, a u toku tih dana djeca odlaze u posjetu vjerskim ustanovama koje postoje u Kaknju.
„Cilj je da kod djece usadimo ljubav prema zajednici i domovini. Želimo da ih naučimo uključivosti i toleranciji i tome da je Dan državnosti praznik svih ljudi koji ovdje žive“, kaže osnivačica IRIS-a.
Tako djeca prvog dana idu u posjetu u Kraljevu Sutjesku, obiđu franjevački samostan i crkvu Sv. Ivana Krstitelja, zatim muzej i najstariju džamiju sultana Mehmeda II. Drugog dana odlaze u posjetu pravoslavnoj crkvi Svetih apostola Petra i Pavla, a ispred svake vjerske ustanove djeca pjevaju pjesmu „Samo da rata ne bude“ i sade sadnica voća.
Treći i četvrti dan ide se u posjetu majkama i suprugama kakanjskih poginulih boraca, a petog dana djeca prave kolače koje odnesu vatrogascima, policajcima ili hitnoj medicinskoj službi u znak zahvalnosti za njihovu brigu o zajednici.
Mušija ističe dobrodošlicu na koju su naišli prilikom svake posjete: „U samostanu, džamijama i pravoslavnoj crkvi službenici su bili oduševljeni takvom idejom, neki od njih su nam rekli da se nikad prije niko nije sjetio da obiđe vjerske ustanove povodom 25. novembra i na taj način iskaže poštovanje, jer Dan državnosti je praznik cijele države i svih naroda koji u njoj žive. Poseban je osjećaj sa grupom male dječice otići u posjetu staroj, bolesnoj majci koja je svoje dijete izgubila dok je branio svoju državu – toliko emocija, suza, lijepih riječi, dječje graje, veselih ragovora se u tih nekoliko sati izmijeni i ispuni domove tih tužnih majki i očeva. Svake godine nakon završetka projekta osjećamo da smo ispunili misiju.“
U IRIS-u ističu važnost pozitivnih reakcija roditelja i zajednice. Svima je važno da djeca od najranije dobi usvajaju vrijednosti i principe na kojima je moguće graditi zdravo društvo, kao što su tolerancija, međusobno poštovanje, te jednakost. Iako možda nisu u dobi kada u potpunosti mogu razumijeti te koncepte, važno je da im u sjećanju ostanu pozitivne emocije koje dožive tokom ovakvih druženja.
Prema riječima sagovornice, primjer IRIS-a su slijedili i drugi vrtići u Kaknju, tako da sada i oni organizuju slične posjete u ovom gradu sa bogatom historijom i tradicijom.
„Pozitivnim sadržajima i pričama razvijamo i turizam u našem gradu, pa i vrtići iz drugih gradova mogu djecu dovoditi u Kraljevu Sutjesku. Želimo da budemo inovativni pa je svaka naša aktivnost prilagođena našoj djeci ali je u isto vrijeme zanimljivo i edukativno.
Reakcije roditelja su također pozitivne, oni nam pružaju podršku u svakom smislu u svim aktivnostima“, ističe Ajla Mušija.
IRIS je mala ustanova koja prima samo jednu grupu djece, zbog čega se svakom djetetu stigne posvetiti pažnja, ljubav i mogučnost učenja. Svaka aktivnost je provučena kroz zanimljive igre, a na taj način djeca bolje pamte, razvijaju sposobnost mišljenja, te razvijaju razne tjelesne i psihološke funkcije.
„Glavni cilj nam je naučiti dijete da bude samostalno, da razvija socijalne vještine i da uči i pamti. Zbog toga, pored učenja, dosta vremena provodimo napolju, čistimo okolinu, boravimo u parkovima, idemo u šetnje, idemo na izlete i tako dalje. U narednom periodu, posebno preko ljeta, planiramo djecu što više voditi da borave u prirodi, te ih učiti očuvanju prirode i ponašanju u prirodi“, poručuje Ajla Mušija, osnivačica IRIS – Intelektualni razvoj i socijalizacija iz Kaknja.