Po pravilu, kraljevski portreti teže da budu prilično mirna i predvidljiva stvar. Naravno, trebaju da obiluju simbolikom, ali onom tradicionalističkog tipa sa simbolima države, službe, veličine i loze. Upravo zbog simbolike je novi službeni portret kralja Charlesa III kojeg je naslikao Jonathan Yeo, prvi portret od kraljeve krunidbe izazvao znatnu kontroverzu.
Na ogromnom platnu (skoro 2,3 x 1,7 m) kralj je prikazan kako stoji u uniformi velške garde, sa rukama na balčaku mača, uz poluosmijeh na licu, te sa leptirom koji mu lebdi iznad desnog ramena. Cijelo tijelo mu je preplavljeno morem grimizne boje, tako da lice kao da leluja iznad njega.
Iako je očigledno ključni dio semiologije bio leptir, koji po umjetniku treba predstavljati Charlesovu metamorfozu od princa do suverena i njegovu dugogodišnju ljubav prema okolišu, primarna boja se doslovno crveni pred očima i zahtijeva tumačenje.
„Meni ovo šalje poruku da monarhija gori u plamenu ili da kralj gori u paklu“, napisao je jedan od komentatora ispod posta na profilu kraljevske porodice na Instagramu kad je portret prikazan javnosti. Drugi komentar je bio kako „izgleda kao da se kralj kupa u krvi“, a bilo je i onih koji su sliku opisivali kao „kolonijalno krvoproliće“, neki su poredili kralja sa đavolom i tako dalje.
Ispostavilo se da je crvena boja bila poput crvene krpe, posebno s obzirom na to o kakvom je poduhvatu riječ – kraljev portret je reprezentacija reprezentacije za generacije koje dolaze. U intervjuu za BBC, Yeo je kazao kako je kralj kada je po prvi put vidio sliku bio „u početku blago iznenađen jakom bojom“, što je prilično blago rečeno.
Autor kaže kako je njegov cilj bio da napravi moderniji kraljevski portret koji će odražavati Charlesovu želju da bude moderniji monarh. Ipak, izbor nijanse se doima kao prilično nezgodan, imajući u vidu vatru kojoj je kralj izložen otkako je preuzeo prijestolje.
Prisjetimo se samo zahlađenja odnosa sa mlađim sinom, princem Harryjem, objavljivanja Harryjevih memoara sa navodima o rasizmu u kraljevskoj porodici, dijagnoze raka, bijesa javnosti oko misterije sa princezom Catherine, čija je borba sa bolešću otkrivena nakon sve luđih špekulacija u vezi njenog nestanka iz javnog života…
Kraljica Camilla, koja je prošla kroz svoje vlastite vatrene obruče, navodno je rekla umjetniku: “Uhvatio si ga!“
Teško je zamisliti da Yeo nije očekivao reakcije na portret, naročito ako pogledamo njegove prethodne radove poput portreta princa Philipa, kraljevog oca, ili kraljice Camille, koji su dosta tradicionalniji. Posljednji portretista koji je pokušao uraditi apstraktniji i savremeniji prikaz subjekta bio je Justin Mortimer sa portretom kraljice Elizabete II 1998. godine. On je kraljicu prikazao na neonsko žutoj pozadini sa žutom mrljom koja joj prelazi preko vrata. Tada je javnost žustro reagovala, a Daily Mail je čak optužio umjetnika da je preklao kraljicu.
Portret kralja Charlesa ostat će izložen u galeriji Philip Mold do sredine juna, kada će se preseliti u londonski Drapers’ Hall. Naručio ga je Worshipful Company of Drapers, srednjovjekovni ceh trgovaca tkaninom koji je pretvoren u filantropsko društvo, i nalazit će se među stotinama drugih, klasičnijih kraljevskih portreta.
U takvom okruženju, rad Jonathana Yeoa može biti posebno upečatljiv jer odražava ne samo monarha, već i evoluciju same uloge, borbe oko trona, te kralja koji je zauvijek zarobljen u nečemu što jako podsjeća na usijanu stolicu.