Vjerovatno na svijetu nema više nikog ko nije čuo za posljednju shopping-groznicu uzrokovanu aplikacijom Temu, a ovaj trend nije zaobišao ni našu zemlju. Širom Bosne i Hercegovine se raspakuju paketi sa logom koji se agresivnom promocijom već svima utisnuo u svijest, a dostavljači bukvalno spadaju s nogu u nastojanju da se izbore sa rastom broja pošiljki koji je zabilježen otkako su i naši građani otkrili kinesko čudo e-trgovine.
Malo je kome jasno na čemu se zasniva ovaj model trgovine u kojem stvari u roku od samo par sedmica stižu na kućna vrata po cijenama nižim nego u okolnim trgovinama, ali malo se ko sa tim i zamara dok god se na ovaj način mogu dobiti tenisice za 15 KM ili bluetooth slušalice za par maraka više. Naravno, i za model poslovanja koji praktikuje Temu postoje objašnjenja, pa pogledajmo o čemu se radi.
Dakle, Temu je e-commerce platforma koja nudi najširi mogući spektar proizvoda po nevjerovatno niskim cijenama. Ali, prije nego što shvatimo kako ona funkcioniše, vrijedi znati da ona ima i majku-kompaniju PinDuoDuo koja je već duže vremena uz Alibabu najveća platforma za online kupovinu u Kini, te je jedna od najvećih takvih u svijetu.
PinDuoDuo je osnovan 2015. godine sa jednostavnim poslovnim modelom: umjesto tradicionalnog lanca koji je uključivao proizvođača, veletrgovinu, trgovinu i na kraju potrošača, PinDuoDuo je cijelu stvar pojednostavio tako što je na veliko kupovao poljoprivredne proizvode direktno od proizvođača i prodavao ih direktno potrošačima (tzv. princip Direct-To-Consumer ili skraćeno DTC). Na taj način je eliminirao posrednike, djelujući istovremeno i kao veletrgovac i trgovac na malo, zbog čega je mogao kupcima ponuditi konkurentnije cijene.
Posao je rastao i PinDuoDuo je na isti način ubrzo ušao i u druge segmente tržišta, od pokućstva, preko odjeće pa do elektronike i drugih roba. Za manje od jedne decenije ova je platforma uspjela izgraditi ogromnu mrežu dobavljača i kupaca, nakon čega se okrenula primjeni principa DTC na novom tržištu – onom američkom, i to preko nove aplikacije. Ta aplikacija je nazvana Temu, što u slobodnom prijevodu znači nešto u smislu „što nas je više – cijene su niže“, i to sa cijenama koje su tako niske da nije jasno kako uopće pokrivaju trošak transporta.
Međutim, postoje četiri taktike kojima Temu postiže ovako niske cijene…
Prva je efikasno korištenje korisničkih podataka, ali ne samo za oglašavanje nego i za preciznu procjenu potražnje. Tako Temu zajedno sa svojim dobavljačima može planirati proizvodnju u obimu u kojem se ona približno poklapa sa potražnjom, čime se postiže maksimizacija prodaje uz smanjenje viškova, otpada i troškova skladištenja na minimum.
Druga prednost koju Temu ima nad zapadnom konkurencijom je, nažalost, eksploatacija radnika u skladu sa kineskim normama. Kineski proizvođači imaju dugogodišnji običaj prekovremenog rada u kojoj brzina proizvodnje i smanjenje troškova uvijek imaju primat nad svime ostalim. Na taj način se došlo do prakse 9-9-6 gdje se od radnika očekuje da rade „od devet do devet“ šest dana u sedmici. Iako je ovaj način rada danas u Kini formalno napušten, mnogi poslodavci ga i dalje primjenjuju a postoje i navodi kako neke od proizvoda koji se prodaju preko Temua izrađuju i radnici na prinudnom radu.
Treća strategija koju Temu koristi kako bi troškove sveo na minimum jeste caka poznata kao „de minimis“, odnosno – jednostavno rečeno – pristup „na sitno“. Naprimjer, kad je u pitanju uvoz u SAD, postoji carinski prag od 800 dolara ispod koje roba ne podliježe carini i drugim opterećenjima, a slični „de minimis“ pragovi postoje i drugdje.
Zbog toga, umjesto da uvozi ogromne količine roba na koje bi plaćao carine, poreze, ležarine, špediterske usluge, zakup ogromnih skladišta i druge troškove, Temu jednostavno šalje porudžbine preko okeana direktno na vrata kupaca. Te porudžbine većinom imaju vrijednost koja je dosta ispod carinskog praga, pa ovu robu ne opterećuju carine i porezi.
Na kraju, postoji i četvrta taktika koju ova e-trgovina koristi a koja je najnepovoljnija za kupce. Sve te tenisice od 15 KM, set alata za 24 KM ili pametni satovi za četvrtinu standardne cijene izgledaju nemoguće jeftino, i istina je da te cijene stvarno i jesu nemoguće. Čak i kada se izbace posrednici, upotrijebe podaci kupaca, iskoristi jeftina radna snaga i izbjegnu dadžbine, cijene koje preostanu su i dalje preniske da bi Temu na njima ostvario profit.
Profit je moguć jedino uz financijsku podršku koju Temuu pruža PinDuoDuo kako bi kćerka-platforma privukla kupce i stekla velik udio u tržištu. Da bi se postigla profitabilnost, postupno će morati doći do povećanja cijena, a Temu nade polaže u to da će do vremena kad će se cijene početi dizati privući toliku masu kupaca pomoću koje će postati jako ime poput Amazona.
Ostaje nam da vidimo da li će se ova taktika isplatiti i da li će u međuvremenu Temu odoljeti pokušajima zapadnih vlada da – svjesne štete koju on nanosi njihovim proizvođačima i trgovcima – obuzdaju njegov rast.