PIŠE: Nejra Ohran
Probna preduzeća pri srednjim školama predstavljaju izuzetno koristan i inovativan koncept koji omogućava učenicima da steknu praktično iskustvo u poslovanju već tokom školovanja. Ova inicijativa donosi brojne prednosti ne samo za učenike, već i za škole i zajednicu u cjelini. U Bosni i Hercegovini, probna preduzeća su postala dio obrazovnog sistema, sa ciljem da se pruži učenicima prilika da razumiju osnove poslovanja, marketinga, prodaje i finansija, još dok su u školskom okruženju.
Struktura ovih preduzeća organizuje učenike u timove koji simuliraju osnivanje, vođenje i upravljanje preduzećem. Ovakav pristup omogućava svakom timu da preuzme specifične uloge poput menadžera prodaje, marketinga, finansija i logistike, čime se razvijaju različite vještine, potrebne za uspješno poslovanje. Važan aspekt ovih preduzeća je i proizvodnja ili pružanje stvarnih proizvoda i usluga. Ovo iskustvo omogućava učenicima da se susretnu sa stvarnim izazovima tržišta i da steknu uvid u procese koji se odvijaju u poslovnom svijetu.
Prije nego što započnu sa radom, učenici prolaze kroz obuku koja ih upoznaje sa osnovama poslovanja, preduzetništva, timskim radom i drugim relevantnim vještinama. Osim toga, ova probna preduzeća često uspostavljaju saradnju sa stvarnim kompanijama kako bi bolje razumjeli tržište i industrijske procese.
Povezanost sa obrazovnim planom je ključna, jer se probna preduzeća obično integrišu u predmete kao što su ekonomija, preduzetništvo ili menadžment. Ovo omogućava učenicima da, ne samo steknu praktično iskustvo, već i da bolje razumiju tržište rada i budu konkurentniji prilikom zapošljavanja u budućnosti.
Prednosti ovog koncepta su višestruke. Praktično iskustvo omogućava učenicima da razviju vještine koje se ne mogu samo teoretski naučiti, poput boljeg rješavanja problema i donošenja informisanih, odgovarajučih odluka. Također, podstiče se preduzetnički duh, razvija se sposobnost rada u timu, omogućava učenje kroz greške i priprema učenike za buduće izazove.
Naravno, postoje i izazovi kao što su angažovanje resursa i vrijeme, pritisak balansiranja između školskih obaveza i vođenja preduzeća, te mogući neuspjesi. Međutim, prednosti koje učenici dobijaju iz probnih preduzeća čine ovaj koncept izuzetno vrijednim, tako da je fokus na izazove znatno manji u odnosu na prednosti. Praktična preduzeća su odlična za razvoj vještina, samopouzdanja i pripremu za profesionalni život. Ova inicijativa također doprinosi promociji preduzetništva, inovacija i jačanju veza između obrazovanja i privrede.
O značaju probnih preduzeća i uticaju ovog koncepta na spodobnosti i vještine učenik govorila nam je Amina, bivša učenica JU Srednja škola Konjic. Sa osmijehom se prisjetila svog iskustva i koliko joj je ova praksa značila.
„Uvijek se rado sjetim tog perioda i vlastitog ponosa što ja kao „velika“ nešto radim. Tu sam imala priliku upoznati se sa računovodstvenim knjigama. Sjećam se da sam bila preponosna jer sam knjižila kao velika. Od poslova koje sam obavljala bilo je knjiženje ulaza i izlaza robe, obaveze prema dobavljačima, obračun plate i mjesečnih troškova, radili smo i tromjesečnu statistiku.
Poslije mi je to iskustvo služilo za izradu maturskog rada. A sada, na fakultetu , zahvaljujući ovom iskustvu neke predmete nema potrebe da učim. Vjerujem da će i sutra u poslovnom svijetu, da mi donese benefite, jer smo sve korake poslovanje u probnom preduzeću prešli i već odavno sam ih usvojila. Mislim da u svim školama treba da se osnuju probna preduzeća, jer tek kada praktično probaš da radiš, vidiš koliko ne znaš, ali na ovaj način definitivno i naučiš”, kaže Amina.
Prema BHS servisu, u BiH postoji oko 300 probnih preduzeća, međutim ti podaci nisu ažurirani, tako da ne postoji relevantan podatak o trenutnom broju ovih preduzeća.
Nedostatak adekvatne promocije predstavlja ozbiljan izazov za probna preduzeća u Bosni i Hercegovini. Prema našem istraživanju većina građana nije ni čula da ovakav tip poslovanja i obrazovanja postoji u našoj državi. Oni koji imaju saznanja o probnim preduzećima su najčešće roditelji djece koja pohađaju škole koje su osnovale neka od probnih preduzeća. Iako su ova preduzeća često osnovana kako bi testirala inovativne ideje i poslovne modele, nedostatak vidljivosti može značajno ograničiti njihov potencijal za rast i uspjeh.
Nedostatak promocije probnih preduzeća u Bosni i Hercegovini nije neophodno nepremostiv problem. Uvođenjem odgovarajućih mjera podrške i edukacije, uz više medijske promocije, sajmova i takmičenja, ova preduzeća mogu dobiti priliku da se bolje povežu sa svojom ciljnom publikom, privuku investitore i ostvare svoj pun potencijal na tržištu.