U posljednjih nekoliko godina proces mršavljenja i trendovi koji se vežu uz isti doživjeli su preobražaj. Ovo se desilo dijelom zahvaljujući i utjecajima društvenih mreža poput TikToka. Na ovim platformama savjeti o ishrani i suplementaciji kao i trening rutine šire se brzo i prouzrokuju masovan interes za mršavljenje i dobivanje „savršenog tijela“ gotovo preko noći.
Tako skrolajući kroz TikTok možemo naletjeti na postove poput „ovaj napitak mi je transformirao stomak“, „ove vježbe pomažu da za 10 dana dovedete tijelo do savršenstva“ i slične njima. No, koliko ovo zapravo ima utjecaja na standarde ljepote, percepciju nas samih i da li opsjednutost mršavljenjem i treninzima ima negativan učinak na fizičku i psihičku dobrobit pojedinca?
Ovo je posebno važna tema kada se radi o trendu korištenja lijeka Ozempic u ove svrhe. Ozempic je lijek koji se primarno koristi za liječenje dijabetesa tipa 2, no u posljednje vrijeme postaje sve popularniji sredstvo za mršavljenje. Mnoge poznate ličnosti, poput Oprah Winfrey, javno su progovorile o korištenju lijekova za mršavljenje. Iako živimo u eri u kojoj je trend i „body positivity“ (podrazumijeva prihvatanje sopstvenog tijela) novi trendovi mršavljenja u direktnoj su suprotnosti s ovim konceptom i samo korištenje Ozempica i stremljenje ka univerzalnim idealima ljudskih tijela nailazi na dosta kritika.
No, šta zapravo Ozempic radi? Kako je objasnila stručnjakinja Kirsten Hokeness, ovaj lijek, koji je razvila danska farmaceutska kompanija Novo Nordisk, imitira hormon GLP-1 koji stimulira proizvodnju inzulina u gušterači i snižava nivo šećera u krvi. Jedna od nuspojava je gubljenje kilograma jer isti hormon, GLP-1, mozgu šalje signale sitosti. Osim ove nuspojave, Ozempic može prouzrokovati povraćanje, vrtoglavicu, ali i probleme s bubrezima. Prestanak uzimanja Ozempica i drugih lijekova koji sadrže tirzepatid i semaglutid može dovesti do vraćanja kilaže radi vraćanja stanja tijela na prethodno i povećanog osjećaja gladi.
U posljednje dvije godine online trendovi i gotovo magični utjecaj lijekova za mršavljenje o kom su govorile poznate osobe i influenceri doveli su do nestašice ovog lijeka širom svijeta ali i uvećanih cijena proizvoda. Povećanje potražnje odrazilo se na dostupnost lijeka na hrvatskim tržištima, gdje je Ozempic u jačini od jednog miligrama bio u povremenoj nestašici tako da se isti nabavljao na slovenskom i bosanskohercegovačkom tržištu. Zbog potražnje koja je u porastu, Novo Nordisk je bilježio rast profita za gotovo trećinu u 2023. godini. Potražnja je dovela i do falsificiranja lijeka pa se „lažni Ozempic“ tokom prošle godine pojavio u Brazilu, Velikoj Britaniji i Sjedinjenim Američkim Državama. U junu ove godine, Svjetska zdravstvena organizacija zbog ovoga je izdala upozorenje i naglasila opasnost korištenja ovog lijeka bez liječničkog recepta.
Sve u svemu, Ozempic je samo dobar pokazatelj kako marketing i trending na platformama poput TikToka i Instagrama imaju velik utjecaj na navike osoba, ali i kako novo doba sa sobom donosi želju za što bržim rezultatima sa što manje truda. Upotreba Ozempica i sličnih lijekova za mršavljenje otvara mnoga pitanja vezana za standarde ljepote, ali i društvene pritiske i norme koje proizilaze iz ovih standarda, posebno vezano za ženska tijela. Uprkos medicinskim koristima semaglutida, njihova upotreba za estetske ciljeve ogledalo je problema u našim društvima i prikazuje želju za postizanjem savršenog izgleda ali ne i zdravlja i što smo bliže „dobrobiti“ i „zdravlju“ za društvene mreže, to smo dalji od stvarnog zdravlja i zadovoljstva.