Knjiga The Shadow Work Journal, odnedavno dostupna i u našem regionu prevedena kao Dnevnik: Rad sa sjenom, autorsko je djelo 25-godišnje autorice iz Teksasa Keile Shaheen. Ona se bavi „radom sa sjenom“, tehnikom rada sa vlastitim podsvjesnim umom u kojem se osoba bavi sa svojim traumama, strahovima i negativnim emocijama, pokušava shvatiti kao oni utječu na njen život i nauči ih se riješiti ili živjeti s njima, čime se postiže osvješteniji i smireniji život.
Njena knjiga je postala bestseler, a sama sama Keila Shaheen je prozvana „kraljica samopomoći TikToka“ zbog zanimljivog načina na koji je ovo djelo našlo svoj put do publike.
Naime, autorica je The Shadow Work Journal izdala vlastitim sredstvima, bez pomoći izdavačkih kuća, a za njegovu popularizaciju zaslužni su društveni mediji i TikTok influenceri. Jedan od njih je i Kohn Glay koji je, oduševljen knjigom, pozvao svoje pratitelje da je naruče preko TikTok trgovine. Njegov video u kojem preporučuje Journal je vidjelo 58 miliona ljudi, a od tog broja je knjigu naručilo njih 40,000, što je Glayu donijelo 150,000 dolara provizije.
Glay je samo jedan od čitave vojske TikTok influencera koji su The Shadow Work Journal učinili mega bestselerom. Zahvaljujući njima, Shaheen je prodala više od milion primjeraka svoje knjige, a skoro 700,000 njih je prodato direktno putem TikTok trgovine, uz proviziju influenserima od 15 posto.
Osim što je postala jedan od najpopularnijih svjetskih self-help priručnika, knjiga Keile Shaheen je pokazala kako se marketing i prodaja knjiga mogu radikalno promijeniti zahvaljujući društvenim medijima. U posljednjih nekoliko godina se zbog toga izdavači utrkuju kako bi uhvatili vjetar oglašavanja na TikToku putem recenzija i preporuka koje daju poznati influenceri.
U tome je Keila Shaheen pionirka koja je uspjela u potpunosti iskoristiti ne samo snagu marketinga nego i direktne prodaje putem platforme. Njen zapanjujući uspjeh je mnoge autore naveo da se zapitaju mogu li i sami ponoviti takvo nešto i da li će možda dinamično tržište zasnovano na algoritmima izdavače u potpunosti izbaciti iz igre.
„Kad samo zamislite da je ona uspjela prodati milion primjeraka samo u SAD, bez izdavača, bez prodora na međunarodno tržište, bez logistike, to u potpunosti ruši sva pravila onoga što neku knjigu obično učini bestselerom“, kaže agent Albert Lee koji sada zastupa Shaheen.
No, nakon što su je mjesecima salijetale brojne velike izdavačke kuće, Keila je ipak početkom ove godine potpisala ugovor za pet knjiga sa izdavačem Simon&Schuster. Ova je kuća njen potpis osigurala neobičnim aranžmanom prema kojem je autorica dobila milionski iznos unaprijed plus podjelu dobiti u omjeru 50:50.
Izdavači obično piscima daju određeni avans i 15 posto od dobiti nakon što prodaja knjiige premaši iznos avansa. Ugovor koji je osigurala Shaheen podrazumijeva novo, prošireno izdanje The Shadow Work Journala koje je objavljeno u aprilu, sa početnom nakladom od sto hiljada primjeraka.
Iako bi se pretpostavilo kako je riječ o hiperaktivnoj i karizmatičnoj osobi, sama Keila Shaheen je ustvari pomalo povučena i tiha osoba koja je i sama prilično zatečena bujicom pažnje i zarade koju joj je knjiga donijela. Prilikom predstavljanja novog izdanja knjige u gledanoj emisiji „Good Morning America“ rekla je kako je ranije imala problem sa anksioznošću u društvu i da je i sama iznenađena smirenošću koju sad osjeća.
„Ja sam izraziti introvert, i ovo je priznanje meni samoj koliko sam ustvari odrasla“, kaže autorica o učinku metode koju propagira na sebe samu.
Inače, na ideju za knjigu je došla 2021. godine usljed osjećaja anksioznosti tokom pandemije. Nakon što je godinu ranije diplomirala biznis i psihologiju radila je u online prodaji i marketingu, uključujući i poziciju kreativnog stratega za TikTok. Nakon izolacije zbog Covida osjećala se isključenom i nije se ponovo mogla navići na gužvu i radnu sredinu.
Jednog je dana naišla na teorije Carla Junga o „vlastitoj sjeni“ i skrivenim strahovima i željama. Saznala je za metodu „rada sa sjenom“, pomalo neobičnoj praksi kojom se na osnovu Jungovih ideja ljudi potiču da preispituju „svoje sjene“ sa ciljem da prihvate dijelove svojih ličnosti zbog kojih osjećaju krivicu, stid ili strah.
Počela je na Instagram i TikTok postavljati klipove o vježbama koje radi, te je od pratitelja počela dobijati molbe da im pruži pismeni vodič. Tako je nastao njen dnevnik kojeg je u jesen 2021. počela prodavati po cijeni od 19.99 dolara. Prvo izdanje nije imalo njeno ime na koricama, i bilo je napisano sa puno pitanja i praznih mjesta u koja su čitatelji trebali upisivati svoje odgovore, kao vježbu.
Prodaja je ispočetka išla sporo, ali krajem 2022. je TikTok eksplodirao u online prodaji tako što su se proizvodi mogli prodavati unutar same aplikacije. Od tada je prodaja procvjetala, a ključnu su ulogu odigrali influenseri koji su tražili besplatne kopije u zamjenu za promociju.
Uskoro je američki TikTok bio pun emocionalnih videa u kojima su korisnici odgovarali na zadatke iz knjige, a neki su isticali kako je dnevnik jeftiniji od psihoterapije.
Bilo je i skepse – neki su čak metodu nazivali anti-kršćanskom i satanističkom, dok je za neke knjiga bila pretjerano izvikana. Drugi su dovodili u pitanje kvalifikacije autorice kao vodiča za mentalno zdravlje budući da Shaheen nije bila licencirani terapeut. Neki poznavaoci djela Carla Junga su upozorili da Journal previše simplificira Jungove ideje koje su daleko kompleksnije.
Ove kritike autorica odbacuje govoreći kako njena knjiga nema ambiciju da bude sveobuhvatni vodič kroz Jungove metode nego samo kao uvod u njih.
„Journal treba biti most, ne bih rekla da je ikad zamišljen kao zamjena za terapiju“, naglasila je.
Iako je potpisala ugovor sa agentima i izdavačkom kućom koja je prodala izdavačka prava za 27 zemalja, Shaheen ostaje pionir samoizdavaštva putem TikToka. Rano je govoriti da li će se njen uspjeh ponoviti u izdanjima na drugim jezicima bez onog primarnog talasa interesa koji je u Americi bio uzrokovan TikTokom, ali početne brojke obećavaju.
U svakom slučaju, čini se kako je autorica i definitivno prevazišla anksioznost u javnosti, budući da je na koricama svih novih izdanja sada odštampano i njeno ime.