Svijet trenutno ima priliku posmatrati najveći trgovinski rat kojeg je ova generacija doživjela, i vjerovatno jedan od većih u historiji. Naravno, riječ je o ratu carinama kojeg je pokrenuo američki predsjednik Donald Trump, namećući ostatku svijeta osnovne i recipročne carine u procentima koji se mnogima čine potpuno nelogični i proizvoljno određeni.
Postoje dvije stvari oko kojih se manje-više svi stručnjaci slažu, a to je da je taj rat bio potpuno bespotreban, te da će se on u svakom slučaju slomiti na leđima potrošača. Cijene nekih proizvoda već rastu, a kako će one izgledati u bliskoj budućnosti niko ne može sa sigurnošću prognozirati, budući da smo u životu mogli gledati sportske utakmice na kojima su se brojke na semaforu mijenjale sporije od onih koje nam danas pokazuju iznose carinskih stopa u, naprimjer, Americi i Kini.
Razumljivo je da potrošači strepe od inflacije i smanjenja platežne moći, te da je već sad izvjesno kako će domaćinstva u Americi zbog trumpovih carina izgubiti po nekoliko hiljada dolara godišnje. A pošto je u svjetskoj ekonomiji sve povezano, teško je očekivati da će efekti ovog trgovinskog rata zaobići bilo koji kutak planete, uključujući i ovaj naš.
Kako bi se dočarali efekti carina, najbolje je stvari kontekstualizirati i prikazati na primjerima koji su ljudima bliski. Jedan od takvih primjera je popularni iPhone, američki proizvod koji je tražen i omiljen u svim zemljama svijeta. Stručnjaci su zato pokušali izračunati koliko će on koštati nakon uvođenja novih američkih carina na proizvode iz Kine, te koliko bi koštao kad bi se kojim slučajem njegova proizvodnja u potpunosti obavljala u Sjedinjenim Državama.

Za početak, potrebno je odgovoriti na pitanje zašto se iPhone uopće proizvodi u Kini kad je i sam generalni direktor kompanije Apple Tim Cook još 2017. rekao da se ova zemlja odavno ne ubraja u zemlje sa jeftinom radnom snagom. Iako je u nekim drugim državama moguće naći jeftiniju radnu snagu, prednost Kine je u ogromnom lancu dobavljača i kvalificiranim radnicima. Nigdje drugo ne možete na jednom mjestu doći do toliko različitih komponenti, toliko radnika i takvog obima proizvodnje.
Da bi se bilo šta slično izgradilo u Americi ili na nekom drugom mjestu trebalo bi puno vremena, a o novcu i ljudskim resursima da ni ne govorimo. Da bi se za bilo koji proizvod postigao nivo proizvodnje kakav odgovara onom u Kini, u najboljem slučaju i uz maksimalna ulaganja bilo bi potrebno od tri pa do pet godina. I to u najboljem slučaju.
Zbog toga je neki iPhone Made in USA samo pusti san, ali je realno da će zbog carina ovi omiljeni telefoni značajno poskupjeti. Naprimjer, iPhone 16 Pro sa memorijom od 256 gigabajta u Americi trenutno košta oko hiljadu dolara. Prema magazinu Tech Insights, njegovi dijelovi kompaniju Apple koštaju oko 550 dolara, što sa troškovima sklapanja i testiranja ide do 580 USD.
Ako na to primijenimo nove carine od 54%, prema Wall Street Journalu cijena iPhonea 16 Pro 256 GB ide na 850 dolara bez ikakvih marži proizvođača, odnosno prodavca. Trenutna cijena po kojoj Apple prodaje ovaj telefon na američkom tržištu iznosi 1,100 dolara ali je izvjesno da će zbog novih carina ona značajno porasti. Bilo bi logično da dosegne 1,400 dolara ali je moguće da će Apple smanjenjem svojih marži amortizirati dio ovog poskupljenja ili da će vlada napraviti neke izuzetke tako da do rasta ne dođe.

U svakom slučaju, ukoliko na snazi ostanu nove carine, do Iphonea će Amerikanci dolaziti znatno teže, bar dok se proizvodnja ne preseli kući. Što nas dovodi do drugog problema i pitanja koliko bi koštao telefon sa znakom jabuke kad bi se proizvodio negdje u SAD.
Za početak, kako je na CNN-u izjavio poznati analitičar Dan Ives, Apple bi morao uložiti 30 milijardi dolara i tri godine vremena kako bi u Ameriku preselio samo 10% od onoga što im je potrebno za uspostavu lanca proizvodnje. U proizvodnju iPhonea su u Kini uključene stotine kompanija na stotinama lokacija i replicirati takvo nešto na drugom mjestu je previše zahtjevno i za najbogatije kompanije na svijetu.
Na kraju krajeva, svi troškovi premještanja proizvodnje bi se ionako prenijeli na potrošače a procjenjuje se kako bi iPhone u takvom slučaju koštao oko 3,500 dolara. Pitanje je koliko je onih koji bi rado platili cijenu tolikog ekonomskog patriotizma i gdje bi to smjestilo Apple u odnosu na azijsku konkurenciju.